top of page

                                                 בס"ד

                                        ליקוטים מהחוברת

                       מאין יבוא עזרנו?

 

                               חיזוק באמירת הברכות בכוונה

 

                   בכח הברכות להפוך הסתר פנים להארת פנים

 

               ראוי לאדם שירגיל את עצמו לומר הברכות בקול רם,

                                כי הקול מעורר את הכוונה.

(                                                                                                                                             קצש"ע סימן ו' סעיף א')

 

לפני כל ברכה:

  • עצור רגע לפני הברכה וחשוב: על מה אני עומד לברך, למי ולמה.                                               (כך עשה החפץ חיים" זצ"ל) בלי לעצור רגע לפני, בורחת לנו הברכה בלי כוונה.

  • אמור את הברכה בקול, לאט, ברור,בכוונה  ובשמחה.

  • כשהנך אומר את המלה "אתה" וכל זמן הברכה, נסה להרגיש שהנך                                       עומד לפני ה' ומדבר אליו.

  • עוד לפני שאתה מברך הכן מישהו שיענה לך אמן.

 

וכי כך אומרים ברכה?

באחד הימים שלח מרן ה"בית ישראל" זצוק"ל וקרא לאחד מאנשיו לכוס תה לפנות בוקר, שם לפניו את כוס המשקה, והמתין לשמוע את הברכה. הלה היה כנראה רגיל לברך בשקט, ומלמל את הברכה לעצמו, פני הרב החווירו...

הרי תלמיד חכם אתה! וכי כך אומרים ברכה?!  העיר לו הרבי. מאותו יום חל באיש שינוי, והחל להיות זהיר מאד באמירת הברכות. כיום איש זה מחנך כבר את נכדיו לברך בקול. (מתוך "בית ישראל ברכו את ה')

 

מקצת מכוונות הברכה

ברוך –            אתה הוא מקור הברכות.

אתה –            הקב"ה מרשה לנו לדבר אליו בלשון נוכח אתה – כי הוא אוהב ורוצה להיות קשור

                       אלינו, וזה מחייב אותנו, שנרגיש שאנו עומדים נוכח פני ה'.

ה' –               אדון הכל, היה הוה ויהיה,

אלוקינו          תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם. שבחר בנו מכל העמים, אוהב אותנו ומשגיח

                       עלינו במיוחד.

מלך העולם – הקב"ה ברא עולם ומלואו, וגם את הגויים, והוא מולך על כל אלה, ויש להרגיש שמחה

                       על מלכותו.

בורא –            בריאה יש מאין

 

 

עצתו של הרב צדקה ראש ישיבת פורת יוסף ז"ל לכוונה בברכות

 

יעץ לחלק את אמירת הברכה לשלושה חלקים כדלהלן:

 

ברוך אתה ה',       אלוקינו מלך העולם       שהכל נהיה בדברו

 

באופן כזה קל יותר לברך ברכה כהלכתה. עוד ידוע שאמירת ברכה בישיבה, מקלה על הכוונה.
מקצת ברכות במשך היום

 

נטילת ידיים של בוקר - דבר הראשון שצריך לעשות בבוקר הוא, ליטול ידיים לסרוגין,

להעביר רוח רעה ששורה עליהם,ולברך ברוך אתה ...וציונו על נטילת ידיים.

 

תפילת שחרית

נשים חייבות בתפלה אחת לפחות בכל יום, ויש להן להעדיף את תפילת שחרית. בתפילת שחרית חובה עליהן לומר את ברכות השחר, פסוק ראשון של קריאת שמע לקבלת עול מלכות שמים, ואת תפילת שמונה עשרה.

 

ברכת "אשר יצר"   כל פעם שעושה צרכיו, בין גדולים בין קטנים, אחר שיטול ידיו וינגבם יברך ברכה זו.

בָּרוּךְ אַתָּה יה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה. וּבָרָא בוֹ נְקָבִים נְקָבִים. חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ, שֶׁאִם יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם, אוֹ אִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם, אִי אֶפְשָׁר לְהִתְקַיֵּם אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת. בָּרוּךְ אַתָּה ה', רוֹפֵא כָל-בָּשָׂר וּמַפְלִיא לַעֲשׂוֹת:

ברכת אשר יצר היא סגולה בדוקה ומנוסה לבריאות שגילו לנו חז"ל ורבים נושעו ממחלות רבות וקשות עם קבלתם לברך את ברכת "אשר יצר" מהכתב ובכוונה הראויה. יש להתבונן כשאומרים ברכת אשר יצר, ולהודות להקב"ה על כך שאיבריו וגידיו פועלים כשורה.

נטילת ידים לסעודה יטול ידיו, יגביהם כלפי מעלה ויברך ברוך אתה...על "נטילת ידים" וינגב.

 

ברכות על מיני אוכלים:

 

על דברי מאפה שעשויים מאחד מ -5 מיני דגן כגון עוגות, בורקסים, ביגלה וכו' מברכים :

 

  "ברוך אתה   ה', אלוקנו מלך העולם, בורא מיני מזונות".

 

  • על יין מברכים: "ברוך …….בורא פרי הגפן".

  • על פירות העץ כגון: תפוז, תפוח, שזיף, אגס, אגוזים, פקאנים ועוד מברכים: "בורא פרי העץ".

  • על פירות האדמה כגון: מלפפון, עגבניה, בננה, אבטיח, פלפל ועוד  מברכים: "בורא פרי האדמה".

  • על דבר שאין גידולו מן הארץ, כגון: בשר, סוכריות, גלידה, שתיה, גבינה, מברך: "שהכל נהיה בדברו".

  • לפירות משבעת המינים: זיתים, תמרים, ענבים, תאנים ורימונים, ישנה חשיבות יתרה משאר הפירות  ולכן אם אכל מהם שיעור כזית (29 גרם), מברך לאחריהם ברכת "מעין שלוש", "על העץ ועל פרי העץ".

 

  • גם לאחר שאוכלים מזונות (אם אוכלים יותר מ"כזית", שזה 29 גרם), צריך לברך ברכת "מעין שלוש" – "על המחיה ועל הכלכלה".

 

בורא נפשות

זוהי ברכה אחרונה  שמברכים אחרי שאוכלים פירות ומיני ירקות ומאכלים שברכתם שהכל.   וכך יש לברך:

"ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, בורא נפשות רבות וחסרונן על כל מה שבראת להחיות בהם נפש כל חי, ברוך חי העולמים".

 

 

מעשה ברב  שפגש בדרכו ערבי  שרצה  להרגו. אמר הערבי לרב: "מה בקשתך האחרונה?" - "כוס מים" - ענה הרב . הביא לו הערבי מים  והרב בירך "שהכל נהיה בדברו". לפתע עבר במקום "שייח" שאמר לאותו ערבי: "תהרוג את כל היהודים אך אל תיגע ברבם", וכך ניצל הרב.  בסעודת ההודיה שערך,  שאלוהו תלמידיו למה ביקש כוס מים  ואז סיפר להם שקבלה בידו, שעל ידי ברכת "שהכל" בכוונה, ניתן לבטל גזרות רעות ואין שליטה על שום  בריה להזיקו. 

 

ברכת המזון

ברכת המזון הוא תיקון גדול וכל הזהיר בברכת המזון מזונותיו מצויים לו כל ימיו בכבוד, ונכון לברך מתוך הכתב ולא בעל פה, ויכון פירוש התיבות בעת הברכה.

 

 

bottom of page